Login 
Productia
 
Productia

Specificaţii şi recomandări pentru realizarea conceptiei grafice
adaptate la tehnologia flexografică

La preluarea unei comenzi de ambalaje personalizate, beneficiarul va trebui să ne furnizeze fie elementele grafice care urmează a fi imprimate pe ambalaj (în format electronic, de preferinţă în Corel12 sau PhotoShop), fie datele de care avem nevoie pentru a realiza noi o propunere care ulterior va fi supusă aprobării beneficiarului.

Procesul de realizare a unui ambalaj personalizat flexografic presupune, pe scurt, parcurgerea următoarelor etape:

Comandarea la producătorii specializati a CLIŞEULUI digital de imprimare. Pentru fiecare culoare este necesar un cliseu (matrita) digital fabricat din polimer fotosensibil. In cazul ambalajelor cu imprimare fata / verso sunt necesare doua seturi de clisee flexo indiferent daca grafica celor doua fete este identica sau diferita. Clişeul felexografic digital este montat în jurul cilindrului de imprimare şi împreună sunt montate pe utilajul de imprimare. La acest nivel se realizează transpunerea imaginii de pe clişeul digital pe folia de polietilenă, folie care se înfăşoară pe bobine. După imprimare, bobinele se transferă la utilajele de tăiere şi confecţionare (sudeze), unde va lua naştere ambalajul în forma finală (sacosa, punga, folie film, folie tub, etc).

Nu dorim să detaliem foarte mult procesul tehnologic pentru a nu plictisi, însă, am considerat necesară cunoaşterea de către beneficiar a etapelor principale de prelucrare a materiei prime pentru a putea întelege limitele tehnologice şi duratele necesare producţiei reperelor comandate.




CERINTE aferente designului de AMBALAJ la imprimarea FLEXO:

FORMAT FISIERE SURSA - Echipa de graficieni Reklama Shop preferă să primească specificaţiile privind grafica de imprimat în format electronic (CD sau DVD). Formatele cele mai uzuale sunt .cdr, .ai, .tif. Dacă forma finală a graficii dvs. nu este în aceste formate, vom găsi împreună soluţia optimă pentru a transforma machetele în formatul recomandat.

TRANSFER - Elementele grafice aferente ambalajelor dvs. vor trebui transmise cat mai urgent posibil prin e-mail: design@reklamashop.ro sau direct pe FTP la adresa: ftp://transfer@reklamashop.ro, User: transfer@reklamashop.ro, Parola: qaz123wsx.

CALITATE IMAGINI - Recomandarea noastră este ca imaginile de imprimat să aibă o rezoluţie de cel puţin 300 dpi. Dacă imaginile sunt necesare pentru imprimări în două sau mai multe culori, sunt necesare informaţii privind separaţia de culoare şi codul de culoare Pantone utilizat. Funcţie de aceste date, vom optimiza imprimarea. În lipsa informaţiilor despre codurile Pantone utilizate, se va realiza o aproximare cât mai exactă a culorilor. Recomandam ca fondul din imediata vecinatate a imaginilor sa fie in contrast cu extremitatea cea mai apropiata a imaginii. De exemplu, o imagine in policromie va fi estompata de un fond de culoare inchisa. Aici recomandam ca in jurul imaginii in policromie sa apara fie un OUTLINE de culoare deschisa (in contrast cu fondul) sau un degrade deschis care sa puna in valoare policromia. Copiile foto nu sunt utilizabile pentru realizarea clişeului flexografic. Imaginile scanate la rezolutie redusa nu permit o imprimare ulterioara de calitate, fapt pentru care nu sunt acceptate ca si surse la Reklama Shop.

TEXTE - Este absolut necesar ca textele (caracterele) sa fie separate de imagini (nu exportati imaginea si textul concomitent in formate tip .jpg sau .tif sau .pdf). Va trebui sa primim textele separat, deasupra imaginii (in acelasi fisier sau separat). Astfel, vom putea realiza placi separate pentru a obtine cea mai buna calitate a imaginii. Textele NU trebuie sa fie realizate ca "spartura in policromie" ci, vor trebui suprapuse (convertite la curbe, evident) peste fundalurile cu sau fara policromie. Pentru rezultate optime recomandam folosirea unui singur plan de culoare (de baza sau speciala), iar daca acest lucru nu este posibil, recomandam reducerea la minimum a numarului de culori ce se suprapun pentru a forma o anumita culoare a textului. Alegerea culorii pentru text nu trebuie sa presupuna realizarea acesteia din policromie sau din 3-4 culori suprapuse. O abatere a pozitiei cliseelor pe masinia in cursul imprimarii (viteza de rotatie a tamburilor este considerabila) si de numai 1-2 microni si vom avea parte de un text tremurat. Daca se doresc nuante speciale de culoare a textului, sfatul nostru este sa alegem nuante speciale (coduri pantone), si nu sa apelam la separatie. Alte date necesare la procesarea grafică sunt denumirile şi dimensiunile fonturilor utilizate. Dimensiunea minimă recomandată este de 8pt Serif şi 7,5pt pentru Sant Serif, iar alte fonturi cu dimensiuni sub 10pt trebuiesc Bold-uite. Fonturile vor trebui convertite la curbe inainte de trimitere la imprimare.

ELEMENTE SPECIALE - În cazul utilizării codurilor bară EAN, sunt necesare combinaţiile celor 12 cifre. Dimensiunea recomandată pentru codurile bară este 100% iar imprimarea optimă este cu cerneală neagră pe fond alb (sau albastru).

LIMITE TEHNOLOGICE - De retinut ca numarul TOTAL de culori pe care il putem imprima pe un ambalaj este 6 si numai pentru anumite categorii de ambalaj 8. (ex: policromie CMYK, o culoare speciala PANTONE si alb la ambalaj transparent SAU policromie CMYK, o culoare speciala PANTONE1 si culoare speciala PANTONE2 la ambalaj pe folie alba. Deci putem imprima pe folie alba, o fotografie plus alte elemente cu PANTONE AURIU si PANTONE ARGINTIU, concomitent). Daca pe ambalajul din exemplul anterior apare o policromie si texte, pentru texte este recomandabil sa alegeti una dintre culorile C/M/Y/K sau ARGINTIU sau ARGINTIU.

ALTE INFORMATII UTILE DTP

Separatia de culoare

Asa cum bine se stie, imaginile in policromie sunt compuse din 3 culori de baza (Cyan, Magenta si Yellow) + Negru. Culorile de baza sunt transformate in "planuri de culoare" pentru a putea fi imprimate, planuri de culoare care se concretizeaza in clisee flexografice, placi tipografice, cilindrii gravati sau orice alt mediu care mijloceste transferul cernelii pe suportul de imprimat.
Acest lucru este foarte util, dar in acelasi timp este elementul la care trebuie sa acordam o atentie deosebita cand concepem o lucrare pentru imprimat flexo. Sa nu uitam ca atat masinile, cat si oamenii implicati in proces sunt supusi greselii si erorii, iar perfectiunea absoluta este aproape imposibila intr-o industrie bazata 90% pe perceptie. Cu rabdare si acordand atentie tuturor detaliilor, impreuna vom reusi.

Textul in functie de separatie

Textul, din punctul de vedere al separatiei de culoare poate apare in mai multe ipostaze, fiecare presupunand anumite particularitati. Le vom trata separat pe fiecare:
- textul negru pe fond alb
- textul negru pe fond colorat
- textul alb
- textul colorat peste fond alb
- textul colorat peste fond colorat

Textul negru pe fond alb nu ridica nici o problema la imprimare atata vreme cat negrul respectiv se afla doar pe planul K din policromie. Daca se doreste un negru mai "puternic" solutia nu este definirea culorilor asa cum am mai intalnit: C100, M100, Y100, K100 deoarece o abatere a pozitiei cliseelor pe masina in cursul imprimarii (viteza de rotatie a tamburilor este considerabila) si de numai 1-2 microni si vom avea parte de un text tremurat. Se mai poarta si textul negru cu "inflexiuni metalice" adica ceva gen C60, M40, Y0, K100, care este la fel de daunator pentru rezultatul final. Daca se doresc nuante speciale de negru sfatul nostru este sa umblam la cerneala, nu la separatie. Pentru negru intens exista culori speciale gen Rich Black care se pot folosii la imprimare, iar inflexiunea metalica se poate obtine amestecand Cyan cu Negru direct in cuva masinii, lucru binecunoscut de masinistii nostrii.

Textul negru pe fond colorat se intalneste foarte des. Nici acesta nu ar trebui sa ridice mari probleme la imprimare. Cand intr-un design exista text negru peste un fundal oarecare colorat, se aplica overprinting-ul la planul de Negru. Acest lucru ajuta la potrivirea planurilor de culoare deoarece textul nu va mai face "spartura in fundal" ci se va imprima peste, fara erori de potrivire si fara a fi influentata culoarea din punct de vedere perceptual. De asemenea, ca si la punctul anterior, este preferat ca textul sa ocupe un singur plan de culoare (Negru).

Textul alb este si va fi o problema spinoasa deoarece in 80% din cazuri albul nu este o culoare (cerneala) ci o "spartura" in celelalte planuri de culoare (pentru a ajunge la culoarea foliei, de ex.) ceea ce il face dificil de realizat din punct de vedere al potrivirii planurilor de culoare. Daca se doreste textul alb pe un fundal colorat uniform cu una din culorile de baza (CMYK) nu este nici o problema (poate doar la yellow deoarece albul de galben nu formeaza un contrast puternic care sa ajute privitorul) deoarece textul va fi tot pe un singur plan de culoare. Sau mai degraba va "lipsi" de pe un singur plan de culoare. Daca avem de-a face cu o alta culoare (de amestec) lucrurile se complica putin. Sfatul nostru este de a gasi corespondentul culorii respective intr-un catalog de culori speciale (Pantone) si a folosi un singur plan de culoare; alta solutie, dar care este strict dependenta de marimea si forma fontului folosit este de a defini fundalul pe cat mai putine planuri de culoare. Alta solutie, ar fi utilizarea unei cerneli albe sau argintii pentru a imprima textul peste culoarea de dedesupt, dar aceasta presupune modificarea designului initial si adaugarea unui alt plan de culoare. Aceasi solutie o consideram optima si pentru textul alb aplicat peste o poza sau un degrade (culori neuniforme definite pe multiple plenuri de culoare).

Textul colorat peste fond alb are in principal aceleasi probleme ca si textul alb pe fond colorat. Pentru rezultate optime recomandam folosirea unui singur plan de culoare (de baza sau speciala), iar daca acest lucru nu este posibil, limitarea cat mai mare a numarului de culori ce se suprapun pentru a forma culoarea textului.

Textul colorat peste fond colorat este cel mai dificil de realizat din punct de vedere tehnic deoarece trebuie tinut cont atat de numarul de culori care formeaza fundalul cat si de numarul de culori care formeaza textul. Scopul este de a reduce in mod ideal la doar doua planuri de culoare: unul pentru fond si unul pentru text. La 3 planuri de culoare ar fi indicat ca unul dintre planuri sa fie comun atat pentru text cat si pentru fundal si astfel reducandu-se tot la doua planuri care vor trebui sincronizate pe masina.

In concluzie, cu cat sunt mai putine culori de sincronizat, sansele de a avea un print perfect sunt mai mari. De asemenea, in toate cazurile prezentate mai sus dimensiunile textului sunt foarte importante in luarea deciziei corecte. Cu cat dimensiunea e mai mica cu atat este mai restrictiva solutia, iar cu cat textul e mai mare cu atat solutia e mai permisiva in alegerea culorilor potrivite pentru macheta.



English Version

Guide for creating artwork for Flexographic printing


In order to custom imprint your corporate logo or product information onto our products you need to send us the artwork that needs to be recreated.  First, we will describe how printing plates are created for flexographic printing. Basically, artwork is transferred from a computer file to a film negative by using an image setter. This film negative is then put into a machine that burns the image onto a sheet of photopolymer (rubber) material. Without getting to technical, the rubber plate is put through a chemical rinse and drying procedure which burns off a layer of the rubber around the image you want to print.  In essence, the image to be printed is now a raised surface on the plate.  Each color to print needs its own plate. The plate is then wrapped around a printing cylinder and as the web of plastic moves through the machine, ink is transferred to the plate and then onto the plastic film.  Each revolution of the cylinder results in one image being printed. Once a roll of plastic is printed it is taken into the cutting room to be converted into a bag.

1. We prefer artwork to be provided on CD or DVD whenever possible in PC format.  We require the application name, version, filename and format used and prefer files to be in "cdr, tif or jpg" format if possible.
2. PC format files in CorelDraw12 or PhotoShop are preferred, but other files can be used.  Please contact us for more information.
3. If you wish to email us your artwork, please send the file to e-mail adress:  design@reklamashop.ro or directly on Transfer FTP at adress: ftp://transfer@reklamashop.ro, User: transfer@reklamashop.ro, Password: qaz123wsx and follow the other guidelines listed.
4. We also accept high quality PMTs (hard copy laser printouts) of artwork, preferably with a resolution of at least 300dpi.  PMTs are generally scanned into a computer and then touched up to ensure a high quality plate.  Ideally, PMTs should be at 100% of the size that you want printed.  If not, reduction used or required must be clearly marked. Small elements should be enlarged for accurate reproduction.
5. If PMTs are provided for a multi-color job, we require both the composite and the color separated printouts clearly marked with each Pantone color.
6. Photocopies of artwork are not considered usable art for plate making.
7. Please include a list of all Pantone color numbers to be printed. We match ink color(s) to the best of our ability, but color(s) will look different on clear plastic than on white or colored plastic and ink will look different printed on plastic than on paper or any other medium. If you do not have the Pantone color number you can send us a sample of the color you need printed and we will match it as close as possible.
8. Please provide all fonts used to create the document including the name, size, manufacturer and version to ensure a perfect match if any additional work is needed.
9. If UPC codes are required, we need the first 12 digits of the code. We recommend that UPC codes be 100% in size and printed in black ink on a white background for ease of reading, We strongly recommend that you do not try to create your own UPC Barcodes.
10. Minimum font size for reverse printing of Serif fonts is 8pt and for Sans Serif it is 7.5pt. Anything under 10pt should be bold.  Fonts for smaller print are preferably bold and sans serif, as the small serifs might be filled in by the printing process.
11. Minimum font size for positive type is 7.5pt for Serif fonts and 7pt for Sans Serif. Nothing under 8pt should be bold. Artwork cannot exceed 6 colors on one side of the bag, or a combination totaling more than 6 colors on both sides of the package.